Fédéralisme Régionalisme https://popups.uliege.be/1374-3864 fr Identité et priorités nationalistes flamandes https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2048 1. Introduction En juillet 2020, soit quatorze mois après les dernières élections législatives et vingt depuis la chute du gouvernement Michel I, le président de l’Alliance Néo-flamande, Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) annonce que son parti ne prendra pas part à un hypothétique gouvernement qui soutiendrait une loi dépénalisant et élargissant les délais relatifs à l’interruption volontaire de grossesse12. Si la centralité de cette question a très rapidement été dépassée, elle témoigne de la capacité de glissement dans les priorités affichées des partis politiques, selon les périodes et rapports de force. Une série de travaux récents traite de l’évolution des programmes de la N-VA et, avant elle, de l’Union du peuple, Volksunie3, voire de la continuité entre ces deux partis4. Le présent article a pour ambition de se baser sur un autre type de documents au statut particulier, non-programmatique : des ouvrages de présidents de partis nationalistes. En effet, nous nous concentrerons ici sur De Vergeten Vernieuwing5, publié par Bert Anciaux (alors président de la Volksunie) en 1992 et Over Identiteit6, écrit par Bart De Wever (président de la N-VA) en 2019. Ceci permettra de comprendre comment deux leaders de partis, présentés comme démocrates et nationalistes, pensent devoir communiquer au sujet de l’identité. La publication de ces deux ouvrages coïncide presque avec celle du premier et du dernier numéro (à ce jour) de la Revue Fédéralisme/Régionalisme, les réflexions que nous pro Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2048 Le régionalisme à l’épreuve des grandes puissances https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2031 L’article s’intéresse à la place du régionalisme dans les relations internationales et plus particulièrement dans une économie politique internationale marquée par une diffusion croissante du pouvoir doublée d’une mondialisation qui exacerbe la compétition entre grandes puissances. Ainsi, la place et le rôle de l’Union européenne dans la mondialisation sont aujourd’hui bousculés par les actions des puissances internationales, telles que les États-Unis et la Chine, la compétition entre celles-ci et par une remise en question de l’ordre international libéral auquel elle s’identifie. L’article se penche dès lors sur une question majeure : le monde est-il en train de se construire ailleurs qu’en Europe ou l’Union européenne parvient-elle à s’affirmer comme un des pôles principaux de l’ordre international ? Pour tenter d’apporter quelques éléments de réponse à ces questions, l’article fait le choix de se focaliser essentiellement sur les actions entreprises par l’Union en matière de politique commerciale. Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2031 How dynamic federalism sheds new light on the Belgian federalism-confederalism debate https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2041 1. Introduction: the Belgian case for dynamic federalism Since 1970, the Belgian political system has been drawn in a continuous series of decentralizing state reforms. The fourth state reform officially turned the former unitary state into a federal state, which was recognized with so many words in Article 1 of the constitution. This did not bring things to order: even when the constituent had no mandate for constitutional state reform, a fifth state reform took effect outside the constitution, through special organic laws. After the sixth state reform of 2012-2014, the door to further reforms was locked once more. Yet, the 2019 election turnout, with an unparalleled rise for extreme parties and a more radical preference for the left on the Walloon side, and the right on the Flemish side, brought the Flemish-nationalist demand for a confederation back on the table. These developments, with a steady process that transformed the country from a unitary state into an ever looser multi-tiered system, turns Belgium into an ideal case for dynamic federalism. Dynamic federalism is a revisited theory of federalism, building on Friedrich’s idea of federalism as a process, but in a new form to accommodate contemporary forms of compound government in the current era. The theory of dynamic federalism is explained elsewhere in more depth and with reference to multi-tiered systems worldwide1. Here, the presentation of a theory of dynamic federalism is tailored to the specific case of Belg Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2041 Belgian federalism 4.0: EU inspired ways forward https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2050 Over the last five decades Belgium has evolved into a federation with the aim of pacifying the divergent preferences of its constituent communities. In the light of the ongoing pressure on the current Belgian federal model, this article questions what other models might be appropriate for the Belgian political system. To that end, we take stock of three theoretical approaches used to describe the European Union, consider the extent to which they accord with the features of the Belgian federation, and discuss what remedies they might offer the Belgian case. The three approaches germane to the EU are: the intergovernmental or confederal model; the supranational or federal model; and the intermediary demoicratic or federation of states model. To this end, we pay specific attention to the relationship between the demos and the demoi, as well as between executive and legislative functions within and across government levels. Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2050 Gouvernance multi-niveaux, groupes d’intérêt et politiques publiques en Europe https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2037 Cet article examine les dynamiques d’organisation et d’action des groupes d’intérêt dans un contexte caractérisé par le développement de plus en plus important d’un mode particulier d’action publique : la gouvernance-multi-niveaux. Cet état des lieux des recherches sur la question s’appuie sur la littérature traitant des effets de l’européanisation sur les groupes d’intérêt mais aussi sur les travaux (plus rares) portant sur la régionalisation de la représentation d’intérêts. L’article présente les connaissances existantes et fait le constat de connaissances fragmentées à propos des effets de la gouvernance multi-niveaux sur la représentation d’intérêts. Des pistes de recherche sont développées et visent une compréhension intégrée de l’action et de l’organisation des groupes d’intérêt dans un contexte marqué par l’interpénétration des niveaux de pouvoir. La proposition centrale est de dépasser les analyses entre niveaux « régional–national » d’un côté, et « national–européen » de l’autre, pour les articuler afin d’étudier les dynamiques « régional–national–européen ». Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2037 Racisme et antiracisme en Belgique https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2030 Cet article analyse les évolutions politiques et culturelles entraînées par la croissance de la multiculturalité et de la diversité en Belgique au cours des dernières décennies. Il souligne en particulier des développements contradictoires et opposés : une sensibilisation accrue aux questions de racisme et de diversité d’une part, et un rejet renforcé du multiculturalisme d’autre part. Après un bref compte rendu historique du nationalisme, du séparatisme et du colonialisme - toile de fond contextuelle essentielle –, il examine l’importance du racisme et du discours raciste dans la politique belge actuelle à travers deux axes : les nouvelles migrations et l’Islam. La troisième partie illustre le racisme banal au quotidien dans la société belge et en particulier dans le football. Enfin, la dernière partie examine les changements intervenus dans l’antiracisme au cours des dernières années. Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2030 L’office du juge dans une structure fédérale ou le « juge-intersection » https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2043 Au départ de la figure du « juge-intersection », cette contribution examine l’office du juge dans une structure fédérale, en comparant le paysage juridictionnel belge tricéphale (les cours et tribunaux et la Cour de cassation, les juridictions administratives et le Conseil d’État, et la Cour constitutionnelle) et les juges de l’Union européenne (les juges nationaux et la Cour de justice). Au carrefour du droit et de la politique, et de systèmes juridiques, le juge concrétise la règle de droit, et ce rôle essentiel doit, dans un pluralisme juridictionnel, faire l’objet d’une répartition des compétences, tant en Belgique que dans l’Union européenne. Que la justice soit concentrée ou diffuse, fédérale ou fédérée, l’office du juge – et par conséquent sa définition et l’autorité de sa jurisprudence – est toujours un enjeu de pouvoir. Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2043 Introduction - The Belgian federalism and federation on the move https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2044 This Journal has a somewhat special origin. The first issue of the actual Fédéralisme Régionalisme appeared in 1999-2000. That was however not the real beginning. There is a history that goes further back. A journal aiming at discussing issues related to federalism in Belgium was launched already in 1988. It was then called Coudenberg - Journal for Federalism and Democracy. The publisher was the Coudenberg Group, a collection of 47 prominent members of different sectors of Belgian society and 28 ‘young members’ who came mainly but not exclusively from the academic world. The Group was led and financed by Jean-Pierre De Bandt, chair of the law firm De Bandt, van Hecke & Lagae. That Coudenberg Group wanted to analyze and discuss the Belgian political system and its ongoing reforms in the light of theories of federalism. The Rapport Coudenberg1 that was published in 1987 put forward ‘twelve commandments’ of a classic federalism and concluded that many of these were not met by the way in which the Belgian state was being reformed. This classic federalism was however for the Coudenberg Group the way to go. We will not discuss the details of this rather negative evaluation of the Belgian system of the late 1980s, but must note that it was being evaluated against an ideal type of what a federal state should be, an ideal type modelled mainly on cases like the US and Canada, and to a lesser extent on Australia, Germany or Switzerland. The leading scholars on federalism were at that t Wed, 16 Dec 2020 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=2044 Merging region and department(s) in France: how referendums weaken regionalism https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=1893 On November 4, 2018, the New Caledonian citizens voted about their accession to full sovereignty. The result was negative, but two other referendums may be held on the same question. In case of triple No, this territory will retain a unique status within the French Republic, symbolised by a broad field of territorial legislative powers, and by a territorial citizenship whose impacts are crucial, particularly in terms of employment and voting rights. From this point of view, France, which has long been the icon of the unitary and centralized state, would appear to be at the forefront of regional autonomy. However, New Caledonia's situation is the result of quite exceptional social, cultural and political tensions. The referendums we are discussing here have been held in Corsica (2003), Guadeloupe (2003), Martinique (2003 and 2010), French Guiana (2010) and Alsace (2013), and they had a much more modest purpose. They did not deal with the independence issue, and it is ambiguous to categorise them as referendums on autonomy. From a normative point of view, they were not aimed at providing territorial legislative and/or fiscal powers. The scope was to merge the regional institution and the departmental one(s) in order to create a ‘single authority’1. From a political point of view, we can talk about a regional empowerment since the competences and resources of one or two departments would have been aggregated with those of the former regional institution. In other terms, regardle Tue, 12 Nov 2019 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=1893 The Case of Jura in Switzerland https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=1894 The separation of the northern Jura region from the Canton of Berne and the resulting creation of the Canton of Jura in 1979 is a rare exception to the otherwise remarkably stable territorial structure of Switzerland. The Jura region was strongly determined by overlapping cleavages, as it represented not only a linguistic but also a religious minority in the Canton of Berne. This article examines the demand for territorial autonomy and self-determination of the Jura region that emerged from this distinct cultural and linguistic identity. It examines the reasons that led to the separation of the northern Jura region from the Canton of Berne and how this was organised through a series of plebiscites and referendums on various political levels. The article ends with a look at current developments and ongoing conflicts on the Jura question. Tue, 12 Nov 2019 00:00:00 +0100 https://popups.uliege.be/1374-3864/index.php?id=1894