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Essai d’anthropologie des émotions du visiteur de zoo
p. 1-16
In the current debate about the zoo's educational role it is usually assumed that the emotional aspect of the zoo experience impairs the scientific knowledge that people can gain from their visit. First we briefly describe four human-animal interactional patterns that can be observed in a zoo, and we recognise that indeed, in that context, the emotion experienced by the public impairs its knowledge of the animals. Then we present the Hediger distinction between an object and a subject animal and we hypothesise that the visitor's emotions impair animal knowledge only when the exhibited animals are objectanimals. Those are incomplete animals ; they are not complete beings in relation to their evolutionary environment. It is our view that when the exhibited animals are more complete organisms, the emotions can be a tool for a better knowledge of the animals.
Il est généralement admis que l'émotion que ressent le visiteur de zoo à la vue des animaux est ce qui fait obstacle à la connaissance des espèces exhibées. Nous commençons par décrire brièvement quatre modèles d'interaction homme-animal observables au zoo qui, tous quatre, favorisent une méconnaissance de l'animal. Empruntant ensuite à Hediger sa distinction entre un animal-objet et un animal-sujet, nous défendons la thèse que l'émotion du visiteur n'est un obstacle à la connaissance que parce que les animaux qui lui sont montrés sont des animaux-objets, et non des êtres complets en relation avec leur environnement évolutif.
Véronique Servais, « Zoos, éducation et malentendus », Cahiers d'éthologie, 19 (1) | 1999, 1-16.
Véronique Servais, « Zoos, éducation et malentendus », Cahiers d'éthologie [En ligne], 19 (1) | 1999, mis en ligne le 25 janvier 2024, consulté le 22 novembre 2024. URL : http://popups.uliege.be/2984-0317/index.php?id=438
Collaborateur scientifique du FNRS, laboratoire d'anthropologie de la communication, place du 20 Août, Bât. A1, 4000 Liège, Belgique.