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- 28 (1993/1) - Didactique de la géographie
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La carte hors de l'atlas
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Version PDF originaleRésumé
Combien d'adultes font de la géographie en l'ignorant, quand ce n'est pas en la méprisant ? Ils sont nombreux. En effet, le succès commercial des cartes atteste de l'utilisation fréquente de ce document fondamental, revendiqué par les géographes. A côté de l'atlas, la carte commerciale mérite donc une place de choix dans notre matériel didactique. Son utilisation judicieuse permet de dépasser la simple lecture linéaire de la carte; elle développe le regard géographique de l'espace ainsi représenté et - ce n'est pas un objectif négligeable - elle est le rappel constant de l'intérêt du cours de géographie.
Abstract
A lot of adults claim they haven't "studied" any geography since the end of their secondary education. On the other hand, there is an amazing number of road rnaps sold in the shops. Who buys them if not the people maintaining that they are not concerned with our subject any more ? Their claims deceive us in so far as they have the basic geographic document in hand. For most users, the map is only a "linear" representation : it mainly shows communication routes and actual places. In fact, it also includes much more information on the human and physical environment of the cartographic area represented. The map is thus a mean dernanding a more subtle approach than simply mapping out a route. So we must learn to make the most of all map data. This is the aim of this report. It will be to our subject gain when the grown-up student thinks in terms of "geography" when reading a road map.