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- N° 11 (2023) / Issue 11 (2023)
- Note de la rédaction
- Dedicatoria
- Introducción
Entre saberes y metodologías - Nicho de desarrollo, ecologías de aprendizaje y paisaje cultural entre los niños mayas de Yucatán
- Aprender-haciendo: la microgénesis de ecologías de aprendizaje en la niñez maya tsotsil
- Abordamiento etnográfico de las ecologías de aprendizaje infantil en dos enclaves rurales de Argentina
- Aprender con agencia e iniciativa: conocimientos de salud y enfermedad de los niños mayas yucatecos
- Ecologías de aprendizaje entre aprendices y expertos: directivos de orientación y acciones semióticas en el aprendizaje vivencial en niños tsotsiles
- Una ecología de aprendizaje: escolares mapuche trabajando en el huerto de una escuela rural en La Araucanía, Chile
- Voces y vivencias de Mesoamérica y los Andes respecto de la crianza. Reflexiones y debates
- Enseñar y aprender sobre la antropología de la infancia en Argentina y México: investigación, docencia e interdisciplina
- N° 10 (2021-2022) / Issue 10 (2021-2022)
- Character development of preschool children through participation in domestic work: a case study of four boys in rural Slovenia
- A view from the ground: using participatory photography with hunter-gatherer children (Peru)
- Défis et nuances d’une ethnographie des enfants habitants d’un lixão au Brésil
- Note de recherche. Difficultés, enjeux et bénéfices du récit ethnographique au sein d’une institution de réinsertion familiale (Liège, Belgique)
- Gender and playgroups among Moroccan rural Amazigh children
- Enfants dans la guerre en Ukraine : une lecture critique à partir des médias
- La antropología de la infancia, una experiencia de aprendizaje-enseñanza en el ColSan (México)
- N° 9 (2019-2020) / Issue 9 (2019-2020)
- Parrainage initiatique et confiage rituel. Une relation de pseudo-parenté du point de vue des enfants (pays kabyè, Togo)
- Faire sa place et faire « famille » dans les villages de basse Amazonie (Brésil). Rôle de la socialisation enfantine dans les dynamiques familiales de transmission
- Le(s) répertoire(s) de la parenté des enfants des couples de même sexe en Italie
- La infancia de las cosas. Consideraciones acerca de la niñez de los pames septentrionales de Ciudad del Maíz, San Luis Potosí
- Éloge de la fidélité. Quelques réflexions sur les contours ontologiques d’un livre… « pour enfant » ?
- Teaching the anthropology of childhood at the university of bristol, uk
- N° 8 (2018) / Issue 8 (2018)
- Playing at etiquette, learning respect in contemporary Middle Gobi (Mongolia)
- Coco, l’« enfant du patrimoine » ? Sur la représentation de la fête des morts au Mexique à partir d’un « dessin animé patrimonial »
- “Instruct the child in the faith and he will not stray from the path!”. The socialization of children and family in two non-Catholic religious associations (Mexico)
- Le corps (in)discipliné : biopouvoir, résistance et inégalités dans les thérapies de l’obésité de l’enfant (Suisse)
- La territorialité des enfants afghans dans le quartier Darvāzeh Ġār de Téhéran
- Practising ethics: from general antropology to the antropology of childhood and back again
- The Research and Advocacy Group for Hunter Gatherer Education
- The New Childhood Studies: Reflections on Some Recent Collaborations between Anthropologists and Psychologists
- N° 7 (2017) / Issue 7 (2017)
- Children’s ethnobiological knowledge: an introduction
- Walking in your grandfather’s footsteps”: kinship and knowledge transmission among the Juǀ’hoansi (Namibia)
- Childhood in Pala’wan Highlands forest, the känakan (Philippines)
- Children’s ecological knowledge: drawings as a tool for ethnoecologists (Gabon, Madagascar)
- From the solitary bee to the social bee. The inventiveness of children in the acquisition of beekeeping skills (southwestern Morocco)
- Ethnobiological knowledge generation during “herding games” in pastoralist Maasai society (southern Kenya)
- Growing up in a changing world. A case study among Baka children (southeastern Cameroon)
- L’école de la forêt. La difficile conciliation entre instruction formelle et éducation culturelle chez les chasseurs-cueilleurs Kola (sud Cameroun)
- Aprendizaje y enseñanza de la antropología de la infancia en Yucatán (México). El efecto cautivador de un ámbito de estudio
- N° 6 (2016) / Issue 6 (2016)
- Young Future Africa - Images, Imagination and its Making: An Introduction
- Times of Continuity and Development. Visions of the Future among Agro-Pastoral Children and Young People in Southern Ethiopia
- What Makes Kofi Run? Changing Aspirations and Cultural Models of Success in Northern Ghana
- “I am an Intellectual”. War, Youth and Higher Education in Goma (Eastern Congo)
- Great Expectations, Uncertain Futures. Urban and Online Encounters with Youth, Love and Marriage in Egypt
- Arts et petite enfance au cœur d’une mésaventure démocratique
- L’enseignement de l’anthropologie de l’enfance au Brésil
- Teaching the Anthropology of Childhood in Brazil (translated by Catherine V. Howard)
- N°5 (juillet 2015) / Issue 5 (July 2015)
- Réflexions épistémologiques sur l’ethnographie de l’enfance au prisme des rapports d’âge
- The active, competent child, capable of autonomous action: an inherent quality or the outcome of a research process?
- Tressage d’herbes et attachements juvéniles chez les Bwaba du Burkina Faso
- Les études sur l’enfance (kodomogaku子ども学) au Japon
- An approach to the upsurge of children, childhood and education in Colombian anthropology
- La scolarisation des enfants tsiganes entre l’Europe et le Mexique
- La escolarización de los niños gitanos entre Europa y México
- N°4 (janvier 2014) / Issue 4 (January 2014)
- Introduction – Éthique et enfants. Des habits neufs pour de vieilles questions anthropologiques ?
- La pratique de l’éthique : de l’anthropologie générale à l’anthropologie de l’enfance et retour
- – Note de recherche – Sujet de disputes ou objet de partage ? L’anthropologue au centre de conflits entre enfants de 5 à 8 ans (Liège, Belgique)
- Doing Ethnography in Pre-Schools. Images through method, ethics and trust
- – Note de recherche – L’Anthropologue à l’école coranique. Faire face à la « bonne souffrance » des taalibés (Sénégal)
- Ethics in ethnography. Anthropology confronted by its “little demons” (examples from Latin America)
- Le concept d’enfant acteur est-il déjà périmé ? Réflexions sur des ouvertures possibles pour un concept toujours à questionner
- Anthropologie de l’enfance et société : le pari d’un enseignement engagé (entretien avec Élodie Razy réalisé par Marie Campigotto)
- N° 3 (janvier 2013) / Issue 3 (January 2013)
- Seeing life through the eyes of Swahili children of Lamu, Kenya: A visual anthropology approach
- Can ethnography help raise voice, participation and identity awareness? Notes from fieldwork with Portuguese children in Germany
- Médicalisation, socialisation, et solitude : Itinéraires de soins en présence de troubles gastro-intestinaux chez les enfants
- The Quinceañera: Towards an Individualization of the Fifteenth Birthday Celebration for Young Peruvian Girls
- L’école zápara en Equateur (Haute Amazonie). Politique et construction de l’identité dans un contexte ethnique
- De l’enfant-sujet dans le collectif à l’individu « dans la masse »
- Étudier les enfants d'ailleurs et d'ici : initier des étudiants de sciences de l'éducation à l'altérité culturelle et leur montrer les possibilités d'agir des enfants
- N° 2 (octobre 2012) / Issue 2 (October 2012)
- Le religieux à l’épreuve de l’enfance et des enfants : quels défis pour l’anthropologie ?
- The religious put to the test of childhood and children: the challenges for anthropology
- From men to women to children: some changing paradigms in the anthropological understanding of religion
- « Faire la joie ». Les enfants dans les rituels funéraires (Noirs du littoral équatorien)
- Mondes d’enfants. Ethnographie des « premières communions » à la paroisse Natività di Maria Vergine (Castelbuono, Sicile)
- « L’enfant de la séropositivité » ou l’enfant de la « Grâce de Dieu » : conceptions de l’enfant chez les femmes confrontées à l’infection à VIH au Burkina Faso
- Le rite « pour de faux », un rite par défaut ? À propos des amulettes pour enfants chez les Bassar du Togo
- Unmasking Children’s Agency
- Naturalism, Agency and Ethics in Ethnographic Research With Children. Suggestions for Debate
- Anthropology and Childhood. From Research Teams to the Development of Teaching and Learning Spaces in the Buenos Aires Area (Argentina)
- N° 1 (janvier 2012) / Issue 1 (January 2012)
- Introduction (fr)
- Introduction (eng)
- Anthropology and Childhood in South America: Perspectives from Brazil and Argentina
- Anthropology and Childhood in South America: Perspectives from Brazil and Argentina
Bibliography - The absence of the child in ethnology: A non-existent problem?
- Why Anthropology of Childhood? A brief history of an emerging discipline
- Anthropological research on childhood and adolescence in German-speaking Europe
- Anthropological research on childhood and adolescence in German-speaking Europe
Bibliography - Anthropology of Chinese childhood and children
- L’enfance au regard des Sciences sociales
- L’enfance au regard des Sciences sociales
Bibliographie - Promoting an Anthropology of Infants: Some Personal Reflections
- Bibliographie indicative de travaux de langue française
Part. 1 - Bibliographie indicative de travaux de langue française
Part. 2 - The Child Martyr: Political Roles of Children And Their Images. Questions From The ‘Arab’ Countries
- The Anthropology of the Child. A Recent Case History. Interview with Doris Bonnet (DB) and Suzanne Lallemand (SL) conducted by Face à Face (FAF) (Madina Querre & Claire Mestre)